Wróć

Dyfuzory zapachowe – dyskretna reklama sensoryczna dla biznesu

Posted on
Kategoria: Bez kategorii
Tagi: Dyfuzory zapachowethe Alloy

Słyszeliście o reklamie sensorycznej? To taki rodzaj przekazu marketingowego, który wpływa bezpośrednio na zmysły. Reklamy sensoryczne mogą działać na nasz wzrok, słuch, smak, ale przede wszystkim na powonienie. Jednym z najbardziej powszechnych nośników reklamy sensorycznej jest dyfuzor zapachowy. Jak działa on w sensie marketingowym? Poniżej znajdziecie odpowiedź na to pytanie.

Aromamarketing – zapachy, które dobrze się kojarzą

Na pewno znacie przynajmniej kilka przykładów wykorzystywania zapachów w celu poprawienia wskaźników sprzedaży. To właśnie marketing zapachowy! A może nie słyszeliście o tej technice reklamowej? Czas więc, byście dowiedzieli się, że prestiżowy zapach skóry i drogich perfum w salonach samochodowych czy dyskretna woń kosmetyków w drogeriach to wcale nie naturalne aromaty pochodzące ze sprzedawanych tam produktów, tylko specjalnie skomponowane i rozpylane zapachy reklamowe. Podobnie działa umieszczenie stoiska ze świeżo wypiekanym pieczywem jako jednego z pierwszych w supermarkecie. Po co się to robi i skąd wysoka skuteczność tego typu zabiegów? 

Gdzie sprawdzi się aromamarketing – zapachy do biur i nie tylko


Badania noblistów, Richarda Axela i Lindy Buck, nad tym zagadnieniem dowodzą, że wrażenia zapachowe mogą w nieuświadomiony sposób wpływać na nasze decyzje, także zakupowe lub o pozostaniu dłużej w danym miejscu. Ma to związek z przywoływanymi przez zapach wspomnieniami lub po prostu przyjemnymi odczuciami. Do tego uważa się, że 75 procent emocji, które odczuwamy w ciągu dnia, wywołane jest przez zapachy, a 40 procentom badanych przyjemny zapach poprawia nastrój. Korelacja jest prosta – właściwie dobrany aromat = uczucie przyjemności = szybsza i łatwiejsza decyzja zakupowa lub pozytywne skojarzenie z miejscem, przedsiębiorstwem czy marką.

Nauka w służbie reklamy

Jak wspomnieliśmy wyżej, nuty zapachowe wypełniające pomieszczenie wpływają na nasze samopoczucie i decyzje. Naukowcy z Uniwersytetu w Padeborn w Niemczech dowiedli, że odpowiednio dobrany zapach wydłuża czas zakupów nawet o 15,9 procenta! To dlatego marketing zapachowy tak chętnie wykorzystywany jest w handlu.

Ale nie tylko. Istnieją także badania, które potwierdzają, że dzięki przyjemnym, stymulującym nutom zapachowym pracownicy popełniają mniej błędów i mają więcej zapału do wykonywania zawodowych obowiązków. Dzięki temu zapachy dla firm można wykorzystać w praktycznie każdej branży i mogą one służyć także jako marketing wewnętrzny, czyli skierowany do zatrudnionych w firmie osób, nie tylko klientów.

Dyfuzory zapachu można ustawić w biurze, gabinecie kosmetycznym czy salonie masażu, ale też u lekarza i stomatologa.

Zapachowa reklama – jak dobrać aromat, by uwieść klienta lub zwiększyć wydajność pracowników?

Kiedy wiemy już, dlaczego aromamerketing pachnie zyskiem i że wykorzystać można go na wiele praktycznych sposobów, pozostaje odpowiedzieć na pytanie, jaki zapach sprawdzi się najlepiej w naszej konkretnej sytuacji. 


Poniżej znajdziecie krótki przewodnik po typach zapachów i dowiecie się, w jaki sposób oddziaływują one na człowieka.

Orzeźwiające – należą do nich cytrusowe i leśne nuty zapachowe, często z dodatkiem olejku sosnowego. Działają one motywująco i zachęcają do działania oraz podejmowania decyzji. Dlatego sprawdzą się zarówno jako aromamarketing zewnętrzny (zachęcający klienta do zakupu), jak i wewnętrzny (wzmacniający morale pracowników).

Relaksujące – te nuty zapachowe doskonale nadają się do salonów SPA, gabinetów kosmetycznych i fryzjerskich, ale też poczekalni, na przykład u lekarza czy stomatologa. Uspokajające, wyciszające i odprężające działanie wykazuje lawenda, róża, ylang ylang czy jaśmin. W SPA odpowiednie będą także nuty korzenne i drzewne.

Prestiżowe – jeśli aromamarketing dotyczy luksusowych butików lub usług skierowanych do kobiet, sięgamy po kompozycje z dodatkiem klasycznych nut perfumeryjnych, jak Chanel, Gucci czy Dior. Do mężczyzny kierujemy zapachy reklamowe oparte na piżmie, aromacie skóry czy tytoniu. Będą one idealne u barbera, w sklepie z eleganckimi koszulami, a także salonie samochodowym.

Świeże – tego typu kompozycje zapachowe, na przykład zapach świeżego prania, morskiej bryzy czy deszczu sprawdzą się w sklepach odzieżowych, hotelach średniej klasy i innych miejscach, gdzie chcemy wywołać wrażenie nieskazitelnej czystości.

Gastronomiczne – do kawiarni, restauracji i piekarni pasują aromaty kojarzone z napojami i żywnością, oczywiście tą najsmaczniejszą. Stosuje się tam aromaty kawowe, waniliowe, zapach czekolady, przypraw korzennych, ale także nuty ziołowe i herbaciane.

Dyfuzory zapachowe – nowoczesny pomysł na gadżet reklamowy

Jak widać, aromamarketing to z jednej strony sprawdzony, z drugiej wciąż oryginalny pomysł na zawładnięcie zmysłami klientów lub pracowników. Elegancko wykonane, szklane dyfuzory zapachowe z drewnianymi patyczkami sprawdzą się więc świetnie jako nośnik reklamy twojego biznesu. Możesz podarować je klientom jako rodzaj pachnącej wizytówki swojej firmy lub ustawić we własnych biurach, by zapewnić pracownikom przyjemne doznania zapachowe, jednocześnie sprawiając, że będą pracowali wydajniej i z większą ochotą.

Produkt miesiąca Powrót na górę